Afectacions als trens de l'R2 a partir d'aquest cap de setmana i fins al desembre

Arran de les obres de la Sagrera, els trens acabaran aquest cap de setmana el seu recorregut a Montcada i Reixac i a partir de dilluns ho faran a Sant Andreu Comtal

Societat

Afectacions als trens de l'R2 a partir d'aquest cap de setmana i fins al desembre
Afectacions als trens de l'R2 a partir d'aquest cap de setmana i fins al desembre

Adif Alta Velocidad (Adif AV) executarà a partir del pròxim dissabte, 17 de setembre, una de les majors actuacions ferroviàries dels darrers anys, amb la finalitat d’avançar en la gran operació de la Sagrera-Sant Andreu, que transformarà el nord de Barcelona. Els treballs comportaran importants afectacions a la circulació dels trens de la línia R2 que s'allargaran fins al 2 de desembre.

Així, durant aquest cap de setmana els trens de l’R2 nord finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. Des d'aquesta estació s'establirà un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per aquests dies, cada 15 minuts entre les 6:00 i les 22:00 hores, des de l’estació de Montcada i Reixac fins a la Sagrera-Meridiana.

Mentre que a partir de dilluns vinent, 19 de setembre i fins al 2 de desembre, els trens de l'R2 nord iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Sant Andreu Comtal. Els viatgers es transbordaran a la parada de Sant Andreu de la línia 1 de Metro. En sentit invers, des de Barcelona-Sants, els viatgers disposen de les línies R3 i R4 per arribar a Barcelona la Sagrera-Meridiana. Des d’allà, podran enllaçar amb els autobusos en hora punta (detallats al tercer punt) o amb Metro L1 fins a Sant Andreu.

També s'ha establert un servei complementari de busos llançadora entre Sant Andreu Comtal i la Sagrera-Meridiana, entre les 6:00 h i les 10:00 h i de 16:00 h a 20:00 h cada 15 minuts en dies laborables.

Finalment, a partir del dia 3 de desembre i fins al 10 del mateix mes, els trens de l’R2 nord finalitzaran de nou el seu recorregut a Montcada i Reixac. Novament, els viatgers comptaran amb un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per aquests dies, cada 15 minuts entre les 6:00 h i les 22:00 h, des de l’estació de Montcada i Reixac fins a Barcelona la Sagrera-Meridiana.

Així mateix, durant el període d'obres el servei a l’Aeroport es realitzarà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França.

Les obres

Els treballs que duraran uns tres mesos, culminaran amb la posada en servei abans de finalitzar l’any del traçat definitiu de la línia d’ample convencional Barcelona-Granollers-Girona per l’interior de l’estructura de la futura estació de la Sagrera (des de l’entorn del Nus de la Trinitat fins al túnel del Clot) i de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu.

Els seus avenços contribuiran a eliminar el traçat en superfície, suprimint la històrica barrera que ha representat el ferrocarril des de l’origen de la línia, a mitjan segle XIX, cohesionant els barris situats a ambdós costats de les vies i modernitzant instal·lacions amb una nova estació, integrada en l’entorn i accessible. Amb aquestes actuacions es guanyarà més espai per a usos urbans i cívics i es contribuirà a la descarbonització de la ciutat i la dinamització socioeconòmica del nord de Barcelona.

Un altre dels impactes més positius, especialment del sector la Sagrera, és que les quatre vies d’ample convencional de les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers estaran soterrades, des de la sortida de l’estructura de l’estació fins a l’entrada del túnel del Clot.

El nou traçat

El nou traçat de la línia d’ample convencional Barcelona-Granollers-Girona té una longitud de 4,3 km, dels quals 2,8 km discorren soterrats. Procedint del nord, el nou traçat s’inicia sota el Nus de la Trinitat. Després d’un tram a l’aire lliure, s’interna en el túnel de Sant Andreu, amb parada a la futura estació de Rodalies de Sant Andreu, fins a arribar a l’interior de l’estació de la Sagrera, on encara no tindran parada els trens.

En ambdues estacions, la línia disposarà de 4 vies i el túnel que les connecta un total de 3. Des de l’estació de la Sagrera se li donarà continuïtat, també en túnel, fins a enllaçar amb el Clot.

Per a la construcció del nou traçat, ja s’estan executant treballs de muntatge de via i catenària: 16,3 km de via dels quals 9,4 km seran en via en placa; 44 desviaments, 16 km de catenària flexible i 9 km de catenària rígida.

Els viatgers poden consultar tota la informació i horaris als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.adif.es (apartat Estat de la Xarxa), i www.renfe.com, en el telèfon d’informació 900 41 00 41, a les Apps de Rodalies de Catalunya i Adif en tu móvil, així com a les xarxes socials (@rodalies, @renfe i @infoadif).

Edicions locals