López Tena acusa CiU d'estar al servei d'Abertis i de convertir els Mossos en una "policia privada"

El diputat de SI denuncia que del benefici, la concessionària només destina el 10% al manteniment de les autopistes

Política

El diputat de Solidaritat Catalana (SI) al Parlament, Alfons López Tena, acusa el govern de CiU d'estar al servei de la concessionària d'autopistes Abertis a qui "històricament ha atorgat pròrrogues i pujades dels peatges" i de convertir els Mossos en "una policia privada al servei de l'empresa", en el marc de la campanya #novullpagar.

López Tena ho ha explicat aquest dilluns a Mollet en un acte a La Marineta per exposar la proposta de llei de supressió dels peatges, que segons el diputat "només fa que reafirmar lleis que ja són vigents i que diuen que la concessió s'acaba un cop pagat el cost de construcció, el benefici pactat i el cost de manteniment".

El ponent ha assegurat que actualment tots els peatges a Catalunya estan sobradament amortitzats i en alguns casos "recaptant fins a 80 vegades la inversió inicial". El cas del peatge de la Llagosta-Mollet seria dels més gravosos ja que és de les concessions més antigues, ha apuntat el diputat, que ha recordat que la concessió a Abertis s'acabava el 2004 i que es va allargar fins al 2021.

En aquest sentit, López Tena ha acusat el govern de CiU d'estar al servei d'Abertis, propietat de La Caixa, a qui "ha allargat concessions i ha concedit pujades dels peatges". El diputat posava com a exemple l'exempció de la qual gaudeix Abertis del compliment d'un decret de l'Estat dels anys 60 que marca que "si el benefici de l'empresa supera el 15% ha d'aportar-ne part d'aquest benefici a l'administració". Segons López Tena, gràcies a un acord de 1998 entre Foment i la Generalitat, amb el convergent Pere Macias com a conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Abertis no està obligat a pagar aquesta part a l'administració "tot i que té un benefici del 80%".

Tercer #novullpagar
Sobre la tercera jornada del #novullpagar als peatges, el diputat de SI ha remarcat que “no pagar un peatge és no pagar a una empresa privada i això no suposa multa” i ha denunciat la “campanya d’intimidació” de l’administració que “està al servei de l’empresa quan converteix els Mossos en una policia privada”.

Amb tot, López Tena creu que la campanya Prou peatges ha aconseguit tres objectius claus: la conscienciació ciutadana; evitar que es paguin les autopistes deficitàries de Madrid amb l’allargament de les concessions als peatges catalans; i que els inversors d’Abertis, que ha patit una caiguda en borsa del 25% en aquests mesos, s’adonin que potser el negoci se’ls acabi el 2021, fet que “l’està convertint en una empresa tòxica per als inversors”.

Sobre la proposició de llei de supressió dels peatges al Parlament, López Tena creu que el més previsible és que CiU en bloquegi la tramitació.

Edicions locals