Les direccions d'infantil i primària, contràries al pla d'Educació per reobrir les escoles

La junta territorial de direccions de primària del Maresme i el Vallès Oriental anuncia que només obriran per a alumnes de 6è

Societat

Imatge d'arxiu
Imatge d'arxiu

Les escoles i els instituts han reprès l’activitat aquest dilluns als territoris que ja han entrat a la fase 2 –tot Catalunya excepte l’àrea de Lleida, Barcelona i l’àrea metropolitana–. Està previst que el Vallès Oriental pugui passar a la fase 2 a partir de dilluns que ve, moment en què també haurien de reobrir els centres educatius seguint les normes de seguretat marcades pel Govern.

El pla d'Educació estableix un retorn voluntari dels alumnes i una ràtio de 8 o 10 alumnes a infantil, de 13 a primària i de 15 a secundària. El departament marca directrius sobre distàncies, sobre higiene i neteja, i descarta activitats esportives i el servei de menjador (excepte en llars d'infants). Es preveu reprendre les classes de final d'etapa, sisè i quart d'ESO, així com la preparació de la selectivitat, però també es contemplen tutories individuals o en grup en qualsevol nivell. A infantil hi ha un servei d'acollida al matí.

Les entrades i sortides i les hores de pati seran esglaonades. Cada centre ha hagut d'elaborar el seu propi pla. Es prioritzarà l'assistència de menors en situació de major vulnerabilitat o que els seus progenitors treballin els dos fora de casa. El curs lectiu, però, acabarà en format telemàtic el 19 de juny.

Les instruccions també recullen quin professorat pot fer atenció presencial, descartant els majors de 60 anys o amb malalties cròniques. Els treballadors portaran mascareta, mentre que els nens l'hauran de portar si no es poden mantenir les distàncies (excepte els menors de cinc anys). El material haurà de ser individual, no es distribuirà paper excepte en casos imprescindibles. A infantil i primària també s'intentarà que les joguines siguin d'ús individual. S'evitarà la manipulació d'eines i material comú, com el dels laboratoris, aules de música i informàtica.

Malestar en escoles i sindicats

Malgrat tot, algunes escoles, com la Camins de les Franqueses, ja han anunciat que no tenen intenció d’obrir perquè, segons asseguren, “no hi ha prou garanties de seguretat” per a infants i docents.

També els sindicats de l’àmbit educatiu han criticat el pla del Govern i s’han mostrat contraris a la reobertura dels centres. De fet, els representants de la junta territorial de direccions de primària del Maresme i el Vallès Oriental han tramès una carta als Serveis Territorials d’Educació en què exposen que amb l'aplicació del pla de reobertura dels centres per als infants de 3 a 6 anys no es podrà garantir la seguretat, ni dels infants ni del personal. “No tenim ni els mitjans, ni la formació ni el temps per fer l’organització necessària”, asseguren.

La carta critica que Educació demani als centres que facin de “guarderia”, tenint en compte que l’aprenentatge es continuarà fent de forma telemàtica i que no es podrà fer docència en la reobertura dels centres.

A més, també constata que el pla d’Educació pot fomentar un “tracte deshumanitzat i de maltractament institucional als infants”, perquè “ignora els drets i les necessitats afectives dels nens i les nenes i dels professionals compromesos amb la docència”.

També assegura que les mesures de distanciament que proposa l’ordre i les instruccions (supressió d’espais de jocs, prohibir als infants que juguin entre ells o la impossibilitat de consolar un infant) “van en contra dels nostres projectes educatius i poden provocar una gran ansietat en els infants i en els docents”.

Tancament d’etapa a 6è

La junta territorial de direccions veu viable la reobertura dels centres per als alumnes de 6è de primària, que “podran venir a l’escola per fer el tancament del curs i l’acomiadament de l’etapa de primària”. En aquest sentit, aposten perquè els alumnes puguin anar a l’escola algun matí una estona en grups màxims de 13 alumnes, sense temps d’esbarjo.

Finalment, pel que fa als alumnes de 1r a 5è de primària, els docents expliquen que continuaran fent suport emocional, tutories individualitzades o en petits grups i telemàticament, tal com ja han estat fent des de l’inici del confinament. A més, consideren que no és necessari que aquestes activitats s’hagin de fer presencialment al centre per tal de minimitzar el possible risc de contagis d’alumnes, de manera que cada centre s’organitzarà tenint en compte la seva realitat.

Edicions locals