El pla de mobilitat del Vallès recupera el tren orbital

El projecte també proposa un pla d'aparcaments dissuasius a les estacions i potenciar les línies d'autobús

Societat

El pla de mobilitat del Vallès recupera el tren orbital
El pla de mobilitat del Vallès recupera el tren orbital | Arxiu

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat el procés d’informació pública del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), que proposa unes 70 actuacions de mobilitat als dos vallesos, que han d'executar Generalitat, Estat i ajuntaments de les dues comarques en l'horitzó de 2026. Les mesures plantejades al pla són fruit d’un treball en què han participat, a més de la Generalitat, administracions locals i comarcals, ens territorials i socials i ciutadans.

El PEMV planteja sis eixos amb un pressupost estimat global de prop de 2.500 milions d'euros.

Entre les propostes hi ha la d'incrementar les freqüències de pas i perllongar la línia ferroviària R8 (Granollers-Martorell) fins a Vilafranca i Sant Celoni, així com crear tres nous intercanviadors amb altres línies de Rodalies. Pel que fa al transport ferroviari, el pla també recupera la idea de tren orbital, que fa anys es va anunciar com a connexió Sabadell-Granollers-Mataró, però ho fa parcialment, només entre els dos vallesos.

A més, una de les actuacions que s'hi preveuen és un programa integral d'aparcaments dissuasius a les estacions de tren, així com desplegar aparcaments segurs per a bicicletes.

Pel que fa al tren, el pla aposta per la nova estació del Circuit, així com pel reclamat desdoblament de l'R3 de Montcada a Vic –actualment només hi ha projectat el tram Montcada-la Garriga–. A més, apunta l'aturada de tots els serveis de l'R11 (Barcelona-Portbou) per millorar l'intercanvi amb l'R8.

Pel que fa al transport per carretera, vol potenciar les línies de bus i crear un nou corredor BRCat (bus ràpid) entre Terrassa, Sabadell i Granollers, mentre que en infraestructures viàries, el PEMV insisteix en l'ampliació de la C-17 entre Mollet i Granollers –ja en tràmit– i una nova connexió amb l'AP-7. Pel que fa a l'eix de mobilitat a peu i en bicicleta, es proposen xarxes interurbanes per a ciclistes.

Mentre que per a la gestió de la mobilitat, proposa implementar el sistema de vinyeta –una tarifa plana per circular per vies actualment de peatges– i incorporar la segona corona metropolitana a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), així com crear-hi superilles, seguint el model barceloní.

A més, destaca la necessitat de crear plans de mobilitat per als polígons industrials. I reconeix la importància de crear la nova estació intermodal de mercaderies a la Llagosta,  que permetria suprimir l'estació de mercaderies perilloses de Granollers Centre.

Participació i debat, l'aposta del Consell Comarcal

El Consell Comarcal considera que el PEMV és "una oportunitat per abordar el debat del territori sobre les infraestructures i serveis de mobilitat" i que aquest període ha de servir "perquè tota la ciutadania i entitats, així com totes les administracions, puguin examinar a fons el Pla". L'ens tractarà el document en el pròxim Consell d'Alcaldes, previst per l'11 de març. També l'avaluarà amb la ciutadania i les entitats el 27 de febrer.

Edicions locals