El Baix Vallès amplia els punts de càrrega per a cotxes elèctrics

Es preveu que durant el 2019 s'instal·li un punt a Parets, un a la Llagosta, dos a Montmeló i un altre a Martorelles. Mollet ja disposa d'un punt públic a l'avinguda Burgos

Societat

L’Institut Català de l’Energia (ICAEN) s’ha proposat com a objectiu tenir un punt de càrrega ràpida per a cotxes elèctrics cada 30 quilòmetres a Catalunya. D’aquesta manera es pretén incentivar la compra de vehicles elèctrics, més respectuosos amb el medi ambient. La fita està encara lluny d'assolir-se, i per això l’ICAEN atorga ajuts als municipis que volen instal·lar nous punts de càrrega elèctrica.

És el cas de Montmeló, per exemple, que disposarà el 2019 dels primers punts públics de càrrega ràpida, gràcies a una subvenció de l’ICAEN demanada pel Circuit de Catalunya. “Com que s’han de situar pròxims a sortides d’autopistes o de carreteres importants, un estarà a dins del Circuit i l’altre al carrer de Vic, al Sector Nord, davant de la Policia Local”, apunten des del consistori. Al municipi, ja existeixen dos punts de recàrrega: un al Circuit i un –privat– al carrer del Telègraf, segons recull la companyia Electromaps, especialitzada en vehicles elèctrics i punts de recàrrega.

També hi ha altres municipis que preveuen incorporar nous punts públics de càrrega elèctrica durant el 2019, com és el cas de Parets, la Llagosta i Martorelles. En el primer cas, actualment a Parets només hi ha un punt, que no és de càrrega ràpida, al carrer Joaquim Guasch, a tocar de la plaça de la Vila. I l’any que ve se n’instal·larà un altre al carrer Prat de la Riba, que sí que serà de càrrega ràpida. Electromaps també compta que al municipi hi ha un altre punt privat, a la masia Can Serra del Padró.

A la Llagosta, per la seva banda, el regidor de Mobilitat i Transports, i Medi Ambient i Sostenibilitat, Jordi Jiménez, va afirmar en el ple de novembre que “hi haurà un punt de càrrega elèctrica l’any que ve”. En aquesta línia, Conchi Jiménez, també regidora del govern llagostenc, va assegurar que “la intenció és que estigui fet abans que acabi el mandat, com ens vam comprometre”. Aquest s'ubicarà a l'aparcament de l'edifici administratiu de l'Ajuntament al mes de febrer, el seu ús serà de pagament i encara no està decidit quin tipus de càrrega serà.

L’Ajuntament de Martorelles també confirma que “entre el primer i el segon trimestre del 2019 s’instal·larà un punt públic, però encara no se sap la ubicació ni el tipus de càrrega”.

Montornès és un altre municipi que pretén ampliar el nombre de punts de càrrega per a vehicles elèctrics, i per això  ha demanat una subvenció “per poder incorporar un punt de recàrrega ràpida que s’ubicaria a l’aparcament de la Zona Esportiva Municipal”, però encara no hi ha resposta. Actualment, al municipi ja n’hi ha un a l’aparcament de l’Ajuntament, que no és de recàrrega ràpida.

A Mollet també hi ha un punt públic de recàrrega semiràpida a l’avinguda Burgos –darrera de l’Ajuntament–, als quals se sumen els tres punts privats als supermercats Aldi (plaça la Farinera, 9) i Consum (carrer de Sant Jordi, 38), i a l'Hotel B&B (avinguda dels Rabassaires).

Per últim, el Celler de Can Torrens, a Sant Fost, també disposa d'un punt privat de recàrrega per a vehicles elèctrics.

Ampliar la xarxa a la via pública i l'autonomia de les bateries, els reptes

Javier Julve, d'Electromaps, remarca la importància de disposar d'una àmplia xarxa pública de punts de recàrrega per a cotxes elèctrics: "És molt important perquè no tothom en té a casa". Tanmateix, apunta que "el 90% de les recàrregues són en propietats privades, i només el 10% restant és en rutes". Amb tot, un bon objectiu per a Julve seria aconseguir "tenir un punt de càrrega ràpida cada 100 cotxes elèctrics".

Sobre els tipus de càrregues, en detalla els dos principals: alterna (AC) i contínua (DC). Els primers són de baixa potència, a 3,7 kw, i "poden trigar entre 8 i 10 hores en carregar la bateria sencera". I els segons són d'alta potència –càrrega ràpida–: "El 80% de la bateria es carrega en mitja hora a la mateixa velocitat, i després decau la velocitat de recàrrega". Habitualment als domicilis privats s'instal·len els punts de càrrega alterna i la intenció és disposar-ne de càrrega contínua a la via pública, per poder fer la recàrrega el més ràpid possible. Aquests punts són adreçats principalment als vehicles exclusivament elèctrics. Pel que fa als híbrids, "aquests generalment no es connecten", apunta Julve, "però hi ha excepcions, que sempre són a baixa potència".

Qüestions mediambientals a banda, Julve assegura que entre els avantatges de disposar d'un vehicle elèctric hi ha "un gran estalvi en manteniment" i destaca la millora constant de les bateries: "el primer model que va sortir tenia una autonomia de 160 quilòmetres i l'any que ve en sortirà un amb una autonomia de 400 quilòmetres".

Recarregar la bateria pot costar només 1,5 euros

Un dels avantatges de fer servir un cotxe elèctric és el preu de la recàrrega. Segons la tarifa d'Iberdrola, recarregar una bateria sencera amb autonomia per circular entre 250 i 300 quilòmetres costa al voltant d'un euro i mig. Tenint en compte que el preu del litre de benzina supera l'euro, la comparativa fa que recarregar un vehicle elèctric sigui abismalment més barat. Ara per ara, però, també és cert que els vehicles elèctrics són més cars que els convencionals. És per això que l'Estat subvencionarà pròximament la compra de vehicles 100% elèctrics.

Edicions locals